فرودگاه بین المللی ولانا (Velana International Airport) که به جمعیت ماله هم معروفه حزب اصلی مالدیو است و در آبخست هول هوله قرار دارد. امروز این باند به خوبی با دیگر فرودگاه های بزرگ دنیا در تماس است و دروازه ای برای ورود گردشگران به سمت آبخو رویایی مالدیو می باشد. بالعكس دیگر کشورها، مالدیو از صدها آبخست کوچک تشکیل شده و آداك ای که جماعت در آن واقع شده آداك هول هوله (Hulhule) می باشد. این گذرگاه در ناحیه ها مرکزی مالدیو قرار دارد و با موضع خوب خود دسترسی راحت را به دیگر جزایر کشور مهیا کرده است. در ادامه در مطلب آسیا در مورد آشنایی با فرودگاه ولانا مالدیو بیشتر صحبت می کنیم.
پایتخت مالدیو، ماله که در بین دو آبخست بزرگ قرار ملول در فاصله ۳ کیلومتری باند است و از فرودگاه با قایق ۱۰ نكته لحظه وهن آسیب دارد. شروع کار این جوخه به سال ۱۹۶۰ برمی گردد و امروز با توجه به حد زیاد گردشگران پروازهای پیچاپیچ زاید را به شهرهای مهم دنیا ارتكاب می دهد.
ایرلاین هایی مثل ایرآسیا، سنگاپور تایرلاینز، بریتیش ایرویز، تایگر ایر، قطر ایرویز، عمان ایر، ایر ایندیا، ایر چاینا و … در این فرودگاه فعال هستند و به سمت شهرهای مهم دنیا تصعید دارند. مطار نوار ولانا یک باند آسفالته در سطح ها جوانب ۴۵ در ۳۲۰۰ متر دارد و هواپیماهای آبی هم دارای ۴ باند آبی می باشند.
تاریخچه فرودگاه
فرودگاه ولانا در سال ۱۹۶۰ وا كردن شد و ازلی هواپیمای تجاری در شاهنامه ۱۰ آوریل ۱۹۶۲ در این مطار نوار فرود آمد. در سال ۱۹۶۴، دولت مالدیو میل گرفت که باند فولادی شکافدار را با یک باند آسفالت باکیفیت جایگزین کند، باندی که ابعاد ۴۵ در ۲۸۴۰ متر داشت. از اواخر سال ۱۹۷۰ بعد از رونق صنعت سفر مالدیو، نیاز شدید به گسترش باند بین المللی نمونه و غیراستاندارد احساس شد، فرودگاهی که بتواند پاسخگوی قدر زیاد گردشگران باشد. دیگر زمان آن رشید بود تا یک سیستم بهتر ترافیک مهمل و زمینی خلق شود و بعد از تجدید های گشاد در ۱۱ نوامبر سال ۱۹۸۱ باند جدید با زیرساختی افاقه مفقود ضال توسط رئیس همگی وقت وا كردن شد و پروازهای مهم بین المللی را شروع کرد.
ترمینال های فرودگاه
فرودگاه ولانا یک پایانه ساده دارد اما امکانات آن برای ساماندهی مرتبه زیاد مسافران کافی می باشد. در طول سال ها با ترفیع های زیربنایی و ترقی های تکنولوژیکی، رشد زیادی در جوخه پیوستگی افتاد و امکانات اضافی به آن افزودن شد.
دسترسی به فرودگاه
مالدیو ابتدا مقصدی منحصربفرد بوده است و سفر به آن آرزوی فراوانی از گردشگران است. مالدیو جزایر مازاد یدكی دارد و شامل صدها آبخو کوچک می باشد و همین ویژگی های منحصربفرد است که این کشور را به مقصدی رویایی و جانانه برای سفر تحول کرده است. كوی جغرافیایی مالدیو به گونه ایی است که نباید امید داشته باشید در این کشور هم با نظام سامانه حمل و نقل رایج در کشورها طرف باشید. برای رفت و آمد از حزب به مرکز شهر باید به سراغ قایق یا هواپیماهای سبک دریایی بروید.
قایق: قایق های محلی كهن و مدرن ترین آلت رفت و آمد بین گروه و مرکز شهر هستند ولی وسایل حمل و نقل پرسرعت هم برای رفت و آمد از دسته تا ماله موجود می باشد. گذرگاه ولانا در آبخست ای قرار دارد که فقط حدود ۳ کیلومتر تا ماله فاصله دارد، آبخوست ای که به صورت انحصاری مورد مصرف گروه قرار می گیرد و با قایق فقط ۱۰ نكته لحظه تا دارالسلطنه گزند تفرق دارد. اگر می خواهید فاصله جوخه تا شهر را با قایق طی کنید باید حدود ۰٫۶ دلار کرایه بدهید.
هواپیماهای آب نشین: رفت و آمد در مالدیو مملوء از رنج است می توانید برای رفت و آمد از هواپیماهای دریازی و بری سبک كاربرد کنید که اضافه بر اینکه رفت و آمد صلحجویی را برایتان مرتب می کنند چشم اندازی شكیل و زشت از کشور دارند. جوخه بین المللی ولانا ضیف بزرگ ترین متصدی تلفن هواپیماهای آبی در دنیاست، مسلماً هواپیمای سبک آبی به خاطر تكیه بیشتر فقط در فروغ روز مجاز به پرواز هستند.